Wie ooit op het circuit van Spa Francorchamps naar de F1 bolides ging kijken, weet in welke bocht hij of zij het meeste spektakel mag verwachten. De iconische bocht die een stijgingsgraad heeft van 17% en een hoogteverschil van 40 meter laat optekenen, zorgt steevast voor ingehouden adem als de Formule 1 bolides hier aan 300 kilometer per uur doorscheuren. Het is op deze mythische plek dat het Belgische luxe horlogemerk geboren werd…een verhaal van liefde voor de (auto)koers, te luid staande ‘speakers’ en de queeste naar het ultieme iconic watch. Meet Mister Raidillon zelve: Fabien de Schaetzen!
We schrijven 3 april 2001, een man bevindt zich op het circuit van Spa Francorchamps. Bijna wordt hij horendol van het geschal in de luidsprekers van het circuit. Telkens er een aanval wordt geplaatst door één van coureurs, gaat de speaker overstag: “en alweer een aanval op de Raidillon”, “oh oh wat een spektakel op de Raidillon”! Het viel niet in dovemansoren, hoewel…De jongeman had plots een ‘Eureka’ moment: wat als hij nu eens een Belgisch luxe horlogemerk zou ontwikkelen gebaseerd op de ingrediënten van de motorsport: jong, dynamisch maar ook met tijdloze elegantie en klasse. Het merk Raidillon was geboren, het merk gedeponeerd. De start van een mooi maar soms bochtig parcours.
VAN LINKS NAAR RECHTS: C.E.O. FABIEN DE SCHAETZEN, MEESTER HORLOGEMAKER JAMES MARIEN EN MARKETING VERANTWOORDELIJKE JUNE FOUCART
Fabien, als ik naar jou parcours kijk dat je zelf gereden hebt, dan was je vooral een marketing man in de ‘fast moving consumer goods’. Vanwaar de bocht – pardonneer ons de woordspeling – naar luxe horlogerie?
Goh, dan moeten we even terug gaan in de tijd. Voor één van mijn eerste marketing jobs, ben ik begonnen bij General Biscuits in Herentals (nvdr later Danone-Lu, nu overgenomen door het Amerikaanse Mondelez). Als franstalig persoon heb ik mezelf verplicht om een job te nemen in Vlaanderen. Dat was eigenlijk het beste taalbad dat ik kon hebben. Vanuit die job heb ik de kans gekregen om verschillende andere functie uit te oefenen in binnen- en buitenland. Zo heb ik een tijdje verbleven in Londen en Parijs. Na 14 jaar bij Danone ben ik terecht gekomen in de business van de zwembaden. Dat was echt ook een fantastische tijd met heel veel groei. Door de gecombineerde kennis van hoe je een merk internationaal moet vermarkten tezamen met de kennis en affiniteit met de luxe sector, kwam ik op de radar van de nieuwe eigenaar van Raidillon. Hij vroeg mij mee aan boord. Wat begon als een paar uren business consulting, mondde al snel uit in een fulltime baan. En later ben ik dus in de zaak gekomen.
Fabien, kan je ons even terug meenemen naar de ‘early days’?
Fabien de Schaetzen: “zeker! In het begin was het zeker niet het grote succes van dag één. Het merk moest zich echt zetten. In onze wereld werden en worden we geconfronteerd met grote merken en huizen met enorm diepe zakken. Neem Rolex. Die sponsoren ongeveer alle grote events die er ter wereld zijn. En dat doen ze dan ook nog eens op topniveau met advertising, een top vip hospitality, all-in…We hebben dus een hele lange weg moeten afleggen…Tot 10 jaar geleden was het merk Raidillon niet echt dynamisch te noemen. Op dat moment heeft mijn vennoot besloten meer te investeren.
Er kwam een website met e-commerce, er kwamen boutiques, we gingen nieuwe modellen maken met een innovatief design. De trein was vertrokken!”
Fabien, kan je eens uitleggen wat het DNA is van het merk?
Fabien de Schaetzen: “Het merk positioneert zich als een sportief luxueus horloge, in de spirit van de ‘gentleman driver’. Onze doelgroep zijn de mensen die houden van mooie objecten, design lovers ook. Ons merk heeft het getal 55 prominent in zijn logo. Dit is een referentie naar de 55 koersauto’s die in aan een autorace mogen meedoen. Wij hebben daar een beetje ons mantra van gemaakt: van elk exemplaar worden er maar 55 exemplaren gemaakt. We hebben per definitie daardoor alleen maar limited editions!”
Wat doe je als een model al 55 keer is uitverkocht en je een klant hebt die een 56ste vraagt…
Fabien de Schaetzen: “dan weigeren we. Hoe gek dat dat ook klinkt. Ik ben er zeker van dat ik daardoor al veel business heb verloren. Anderzijds ben ik er ook van overtuigd dat ik net daardoor ons merk aantrekkelijk maak. Vandaag hebben we ons merk trouwens ook verder uitgebreid met accessoires zoals handschoenen, tassen, sleutelhangers. Alles natuurlijk in de ‘spirit of the brand’. In onze omzet halen we vandaag al 20 procent uit de accessoires.
Fabien, kan je even vertellen hoe het nu gaat onder het juk van de corona-crisis?
Fabien de Schaetzen:“Ja, ik moet er geen doekjes omwinden. Het is op z’n zachts gezegd ‘challenging’. Alles wordt op zijn kop gezet. Gelukkig waren wij al klaar met E commerce maar toch…zeker in luxe producten vanaf een bepaald prijspunt, willen de mensen het toch live zien. We moeten helaas vaststellen dat het vertrouwen van de consument en de shopper vandaag weg is. We zien veel minder volk in onze flagship store in Brussel (nvdr: in de Koninklijke Sint Hubertusgalerij in Brussel). Wat we vandaag zien, is dat de grote merken zoals Rolex, met een vast en trouw cliënteel het nog goed doen. Die hebben een zeer goed uitgebouwde klantendatabase waaruit ze uit kunnen putten. Maar als kleinere speler is het vandaag niet eenvoudig om nieuwe consumenten te rekruteren. Maar de corona is in zekere zin nog positief omdat we eindelijk alles eens hebben kunnen structureren zoals we wilden. Vandaag is er geen enkele euro in onze boekhouding waarvan ik niet weet waaraan ik ze uitgeef.”
Als je achteruit kijkt op het parcours van Raidillon, zijn er dan zaken die je anders had aangepakt?
Fabien de Schaetzen:“Als ik vandaag de klok kon terugdraaien, dan zou ik veel sneller geïnvesteerd hebben in communicatie en in ‘omnipresence’ zoals bijvoorbeeld in mijn boetieks en in aanwezigheid op salons. Ik had er toen het geld niet voor, maar ik zou het pro-actief gaan zoeken zijn. Ik heb ook spijt dat het niet goed gelopen is met onze boetiek in Antwerpen. We zaten theoretisch op een goede straat, maar eigenlijk ook weer niet: op de Komedieplaats en niet op de Schutterhofstraat. Maar dat was toen een kwestie van budget.”
Over welke realisatie ben je het meest fier Fabien
Fabien de Schaetzen: “dat is ongetwijfeld het iconische uurwerk ‘The Curve’ in samenwerking met de Belgische designer Axel Enthoven. Je moet weten dat ieder zichzelf respecterend horlogemerk een echte design icon heeft. Zo heb je uiteraard de ‘Oyster’ van Rolex, zo heb je Bell & Ross met zijn BR model enzovoort. Ik droomde er ook van om een uniek model te hebben, een vorm die je meteen herkent en daardoor iconisch kan worden. Dat was eigenlijk de briefing aan Axel. Het resultaat is The Curve geworden. De curve in het design is een referentie aan de iconische curve van de Raidillon bocht. Het is werkelijk een prachtig horloge geworden en uiteindelijk uitgegroeid tot ons icoon.
Tot slot, wat zijn de objectieven die je nog hebt voor de business en voor jezelf?
Fabien de Schaetzen: “allereerst zou ik wensen dat Corona snel verdwijnt. Daarna wil ik terug aanknopen met de groei met een focus op Vlaanderen. We willen daar als merk echt sterk aanwezig zijn!
Alvast bedankt Fabien en heel veel succes met alles!
Alle informatie over Raidillon kan U hier vinden: Website Raidillon
Raidillon Boetieks:
Adres: Galerie du Roi 17, 1000 Brussel
woensdag | 10:30–18:00 |
donderdag | 10:30–18:00 |
vrijdag | 10:30–18:00 |
zaterdag | 10:30–18:00 |
zondag | Gesloten |
maandag | Gesloten |
dinsdag | 10:30–18:00 |
Wenst U nog meer Purelocal verhalen te lezen dan kan U hier terecht: https://puredeluxe.be/purelocals/